perjantai 26. syyskuuta 2014

Pommaccii ei mitään kuoharii

Nyt selviää kaksi asiaa minusta. Olen katsonut BB:tä. Viime kautta jonkun verran, tätä kautta enemmän ja otsikkohan on otettu tämän kauden yhdestä viikkotehtävästä, jossa asukkaiden piti luoda oma bändi, biisi ja musiikkivideo. Silloiset kartanon asukkaat tekivät biisin, jonka he nimesivät otsikon mukaisesti. Ajattelin sen olevan kuin nakutettu tähän postaukseen, jossa kerron alkoholisuuntautumisestani. Olen nimittäin absolutisti.


Joskus joulupöydässä olen maistanut punaviiniä ja ehtoollisviini meni konfirmaatiossa kurkusta alas, mutta siinä se onkin. Kun on tullut tilanteita, joissa alkoholia on ollut tarjolla, en vain ole tuntenut houkutusta enkä halua ottaa sitä. Ei vain ole tehnyt mieli enkä ole ollut kiinnostunut asiasta. Pikkuhiljaa päädyin siihen tulokseen, että olen absolutisti. Sanon ihmisille ihan suoraan, etten juo ollenkaan. Reaktiot ovat vaihtelevia. Joillekin joudun selittämään asiaa yhtä paljon kuin että olisin alkoholisti ja siltikin he pyörittävät epäuskoisina silmiään. Tylsä tyyppi, he ajattelevat. Toiset taas sanovat arvostavansa päätöstäni ja hyväksyvät asian. He eivät tee siitä ongelmaa ja se on minusta hienoa, koska olen täysin sujut päätökseni kanssa. En välitä siitä, kuinka paljon muut käyttävät alkoholia, toivon vain, että jokainen arvostaa omaa terveyttään. En tuomitse ketään heidän alkoholin käyttönsä perusteella, joten odotan yhtä hyväksyvää asennetta myös juomattomuuttani kohtaan. Tällaiset päätökset ovat jokaisen henkilökohtaisia ratkaisuja ja kaikilla on niihin oikeus ilman pelkoa kritisoinnin kohteeksi joutumisesta.


Olenko koskaan miettinyt, että pitäisikö alkaa käyttämään alkoholia, koska suurin osa tekee niin? Jäänkö muuten porukan ulkopuolelle? Rehellisyyden nimissä ensimmäiseen kysymykseen vastaus on kyllä. Kun yläasteella muut rupesivat ryyppäämään, en tuntenut mitään halua liittyä heihin. Olin muutenkin ihan erilainen kuin he ja jouduin kiusatuksi heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Oli siis parempi tehdä ihan eri juttuja kuin ne. Lukiossa en asiaa liiemmin miettinyt. Ystäväni pyysivät minua baariin aina mukaan eikä ketään tuntunut haittaavan se, etten juonut. En edes joutunut hirveästi selittämään asiaa, koska ystäväporukkamme koostuu ihanan erilaisista ihmisistä, joten kaikilla on lupa olla oma itsensä. Mutta mitäs sitten, kun menin yliopistoon, jossa ryyppääminen on enemmän kuin suotavaa?


Ensimmäinen ajatus: olen absolutisti. Aika kuluu, huomaan, että vau, täällä on tosi kivoja tyyppejä, haluan pysyä porukassa mukana. Sydän pistää miettimään: "Pitäiskö alkaa juoda? Aloita siideristä Nora. Älä jää ulkopuolelle ehdottomuutesi takia." Mutta järki tulee väliin:"Hitto, mä en ole tähänkään asti tehnyt sen mukaan, miten muut tekee, jos se ei tunnu siltä, miltä haluan sen tuntuvan. Olen ollut lojaali itselleni tähän asti, miksi nyt sortuisin paineen (, jonka itse asetin) alla." Kävin keskustelua itseni kanssa ja päädyin siihen, etten ala juomaan. Olen puhunut asiasta monien kanssa yliopistolla eikä kukaan ole sanonut, että "mieti nyt vielä". He ovat sanoneet, että jokainen saa olla oma itsensä. Ja uskon sen.


Joten jatkossakin tyydyn kuoharin sijaan pommacciin. Koska olen välillä outo ihminen (olen tullut jostain Venusta kauempaa) on vielä muutama seikka, mitä ihmiset välillä ihmettelevät. Koska puhutaan juomisesta, niin mainitsenpa tässä samalla, etten juo myöskään kahvia. Enkä teetä. Enkä vissy-vettä. Myöskään limskat ei ole kauhean hyviä. Maitoakaan en enää ole juuri juonut. Ja hyi, energiajuomat! Ravitakseni elimistöäni jollakin nesteellä, olen päätynyt veteen. Mutta lupaan työstää projektiani "opi tykkäämään teestä", jotta olisin aikuismaisempi ja sosiaaliset tilanteet hoituisivat vähemmällä ihmettelyllä ;) Aina pitää erottua joukosta, joten siksi yritän olla mahdollisimman rajoittunut....

4 kommenttia:

  1. Loistava postaus Nora! :) Itsekin olen puoliksi absolutisti, jos niin voi sanoa. En koe tarvetta juoda, mutta joskus juon ehkä yhden siiderin tai vastaavaa, mutta lopulta huomaan ettei se ole se mun juttuni! Rohkeasti kirjoitettu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon! :) Puoliksi absolutisti kuulostaa hyvältä tai sitten voit sanoa olevasi erittäin kohtuu käyttäjä :D Pitää vain löytää se itselleen toimivin tapa tässä asiassa, niin ei tule mitään ongelmaa tai turhaa ahdistusta.

      Poista
  2. Oi ihanaa, että teit postauksen tästä! Itse olen samassa elämäntilanteessa, yliopistossa jo toista vuotta. En ole koskaan tuntenut houkutusta alkoholinkäyttöön, joten viime vuonna en mennyt yksiinkään bileisiin juuri siitä syystä, etten halunnut kuunnella ihmettelyä juomattomuudestani tai olla ainoa selväpäinen koko porukasta... En vielä viime vuonna mieltänyt itseäni absolutistiksi kuitenkaan, mutta nyt se ajatus tuntuu hyvin omalta. Olen kyllä vähän maistanut eri juomia, mutta siihen maistamiseen ne ovatkin jääneet, en edes tykkää mausta :)
    Jo ajatus alkoholin nauttimisesta (ja varsinkin painostus juomiseen) aiheuttaa todella huonon olon, että psyykkistä vaikutustakin on silloin taustalla. Mutta hienoa että toit asian esiin! Pidä pääsi asian suhteen, niin minäkin teen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi todella paljon! Lupaan pitää pääni tämän (ja muidenkin) asioiden suhteen. Olen huomannut, että yksi pahimmista asioista on olla uskoton itselleen. Siitä tulee todella raskas olo. Alkoholi liittyy usein sosiaalisiin tilanteisiin, jolloin sen käyttämättömyys voi merkitä selittämistä, ja uskon, että lähes poikkeuksetta niin joutuukin tekemään. Toivon, että voit rohkeasti mennä mukaan bileisiin, jos haluat, etkä anna juomattomuutesi rajoittaa itseäsi! Voihan se tietysti olla vähän inhottavaa, kun loppuillasta muut örveltävät kännipäissään, mutta jollain tavalla myös huvittavaa.... ;) Itse olen ihan pokkana kantanut omaa vesipulloa juhlissa, kun muilla on ollut jotain vähän väkevämpää ;) Muista myös Sinä aina kuunnella sydäntäsi ja toimia niin kuin itse parhaaksi koet muiden painostuksesta välittämättä!!

      Poista